Szkoła Podstawowa im. I Dywizji Wojska Polskiego im. Tadeusza Kościuszki w Bierutowie

Logopeda

KILKA SŁÓW O SOBIE.

Witam wszystkich bardzo serdecznie.

Drodzy Rodzice, z początkiem roku szkolnego 2021/2022 rozpoczęłam ósmy rok pracy w szkole Państwa dzieci. Zawód logopedy wykonuję od 16 lat. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywałam w wielu miejscach, zarówno w placówkach oświatowych jak i w placówkach służby zdrowia. W tym czasie miałam możliwość pracy nie tylko z dziećmi, ale również z osobami dorosłymi. Szkoła jak dotąd jest miejscem, w którym pracuję najdłużej, dzięki czemu specyfika pracy oraz rodzaj trudności głównie tych związanych z wymową jest mi najlepiej znana. Doświadczenie zawodowe z kolei sprawia, że trud związany z niełatwą często terapią nie jest mi straszny.

Opracowany i realizowany przeze mnie "Program zajęć logopedycznych", dedykowany jest uczniom klas I - VIII, przejawiającym różnego rodzaju trudności językowe i komunikacyjne.

Celem nadrzędnym programu terapeutycznego jest usuwanie oraz zapobieganie powstawaniu i utrwalaniu się wad wymowy. Mowa dziecka przekraczającego próg szkoły jest istotnym czynnikiem określającym dojrzałość rozwojową do podjęcia nauki w szkole. Pełni ona funkcję komunikacyjną, warunkuje rozwój intelektualny, osiągane wyniki w nauce oraz akceptację w grupie rówieśniczej. Wyraźna i prawidłowa wymowa jest podstawą kształtowania i rozwoju podstawowych umiejętności szkolnych takich jak: umiejętność czytania i pisania.

Główne cele i zadania logopedy szkolnego:

  • ustalenie stanu mowy, poziomu rozwoju językowego oraz wykrywanie wszelkich nieprawidłowości w zakresie wymowy,

  • wspomaganie i stymulowanie rozwoju mowy oraz zapobieganie powstawaniu nieprawidłowych zachowań językowych,

  • wywoływanie, utrwalanie i automatyzacja prawidłowej wymowy - terapia logopedyczna,

  • rozwijanie umiejętności językowo - komunikacyjnych,

  • wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego,

  • pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem,

  • wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikajacych z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki, 

  • prowadzenie dokumentacji pracy.

Najczęściej stosowanymi ćwiczeniami w terapii logopedycznej są:

  • ćwiczenia ortofoniczne (oddechowe, fonacyjne, logorytmiczne, kształtujące słuch fonematyczny, usprawniające motorykę narządów mowy),

  • ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne,

  • ćwiczenia stymulujące rozwój umiejetnosci słuchowych, 

  • ćwiczenia poświęcone rozwijaniu świadomości artykulacyjnej,

  • ćwiczenia właściwe z zakresu korekty wad wymowy.

Podczas stosowania poszczególnych metod obowiązuje zasada:

  • systematyczności,

  • stopniowania trudności,

  • utrwalania,

  • indywidualizacji,

  • aktywnego i świadomego udziału,

  • polisensoryczności działań.

Pozdrawiam

Neurologopeda: M. Zawiślak - Szyszkowska

Artykuły